Носителят на Оскар режисьор Анг Лий за историята на киното

„Моят „актьор“ е много по-скъп от най-високоплатените звезди в Холивуд“, каза носителят на Оскар режисьор на промоцията на новия си филм „Gemini Man“ (Близнакът) в Пекин миналата събота. „Актьорът“, за който Лий говори всъщност е дигиталната технология, трансформирала 51-годишната холивудска звезда Уил Смит в 23-годишен младеж на големия екран. Пълният със специални ефекти последен филм на Лий „Gemini Man“ е трилър, разказващ историята на пенсиониран наемен убиец, който среща своя клонинг. Интересното в случая е, че сценарият първоначално не успява да грабне Лий. „Сценарият е леко старомоден и стереотипен. Не плени вниманието ми, когато за първи път прочетох историята. В същото време обаче се замислих, че ще бъде странно и удивително да се изправиш пред по-млада версия на себе си... Как ни се е отразило времето? Исках да проуча темата по-задълбочено“, разказа режисьорът. Има и още нещо, модерната кинематографична технология, която привлича Лий към проекта. Във филма е използван методът HFR, който режисьорът прилага и в лентата „Billy Lynn's Long Halftime Walk“, заснет в 3D на 120 кадъра в секунда и 4K резолюция. Обикновено филмите се снимат в 24 кадъра, което означава, че „Близнакът“ има много по-ясни и ярки визуални ефекти. Лий каза, че 120-те кадъра карат зрителите да се чувстват така, все едно са в самия филм, в същия свят като героите. Тази технология вероятно ще промени историята на киното, добавя той. Анг Лий сподели още, че Китай е по-иновативен и ентусиазиран в сферата на киното и се осмелява да изпробва нови неща. Дистрибуторът Huaxia Film споделя същата визия и е инвестирал много в изграждането и разработването на нова система за кино прожектиране наречена Cinity, която интегрира технологии като 4К, 3D плюс 120 кадъра в секунда, с висока яркост, динамика, богато озвучаване. „Близнакът“ тръгна по екраните в Китай на 18 октомври, но само 30 Cinity екрана в страната можеха да прожектират филма в оригиналния му формат на премиерата, броят им се очаква да се разшири до 50 до края на октомври и 100 до края на 2019 г, съобщи студия Huaxia Film. „Бихме искали да съберем няколко филмови студиа, включително China Film Group, Huaxia Film, Fosun Pictures, Alibaba Pictures и други китайски инвеститори в сферата, за да увеличим нашите инвестиции и насърчим режисьори като Анг Лий да снимат филми със 120 кадъра в секунда или други високи формати“, каза представител на компанията дистрибутор. „Това може да тласне китайската филмова индустрия към нови висоти и зададе стандарта, който ще дефинира нивото на индустрията“, добавя той. Усилията на Лий обаче няма да бъдат достатъчни да променят световния филмов пейзаж. Лентата му Billy Lynn's Long Halftime Walk се провали в Северна Америка, натрупвайки само 1,73 милиона долара в боксофиса и получи смесени отзиви. Но се представи много по-добре в Китай. Дебютът на „Близнакът“ в САЩ миналия уикенд донесе едва 20,6 милиона долара. Въпреки това Лий вероятно ще повтори успеха си на китайска земя. Той би гарантирал вярата на инвеститорите в Лий и бъдещето на новия формат. Анг Лий, който печели първия с Оскар с китайския филм „Тигър и дракон“ (2000), разкри, че ще снима китайско-езичен филм и вече работи по сценария.