Китай публикува първата си Бяла книга, посветена на китайската младеж - „Младостта на Китай през новата ера“, която е издадена по случай 100-годишнината от основаването на Китайската комунистическа младежка лига. В книгата се констатира, че в днешно време младите китайци все повече се идентифицират с великолепието на китайската цивилизация. Те са горди с китайската нация и са все по-активни в популяризирането на традиционната култура. Държавата се ангажира да положи всички усилия, за да запази и развие своята забележителна традиционна култура, като се очаква да се засили и международното й влияние до 2025 г. В документа се отбелязва още, че китайската младеж черпи вдъхновение от най-доброто от китайските традиции, от революционната история и напредналата социалистическа култура. Младият Лиу Кай сам е проектирал своя дом в древнокитайски стил и сега изрисува храма Чонфу. Той произхожда от фермерско семейство от село Джуъ край град Линфън, провинция Шанси, и винаги се е възхищавал на архитектурата на Китай. През последните осем години Лиу е изрисувал над 50 архитектурни паметника, изобразявайки себе си пред всяка стара сграда. „Аз съм като безброй други мои връстници, които се възхищават от националното ни наследство“, казва Лиу. И наистина, той не е сам в страстта си към миналото на Китай. След като публикува работите си онлайн, открива, че произведенията му привличат колекционери от цялата страна. Според насоките на централното правителство от 2017 г. в страната се активизират изследванията, свързани с традиционната култура, разширяват се образованието, защитата, иновациите и обменът в тази сфера. Но най-добрият резултат от усилията за запазване и популяризиране на културната традиция е положителният обществен отклик. В изложбената зала за виртуална реалност в Югозападния Тибетски автономен район осемминутно видео запознава посетителите с историята и развитието на танца Джънтан шерпа (Zhentang Sherpa) - форма на национално нематериално културно наследство. Видеозаписът и преводът са направени от 23-годишния Сидар, който е от етническата група шерпа. Родният му град Джънтан е в Хималаите, на границата с Непал, и е дом на повече от 2600 шерпи. Учените често посещават този район, за да изучат уникалния местен бит. „Културата на шерпите е разнообразна и богата. Учените се занимават с академични изследвания, но отговорността за истинското запазване и разпространение на уникалното културно наследство лежи върху плещите на местни младежи като Сидар“, казва Тарин Намгел, доцент в Колежа по изкуства на Тибетския университет, който често пътува до региона. Увеличеният напоследък интерес вдъхновява Сидар да „запечати“ местната култура през обектива си. Традициите на шерпите, танците и оживените им фестивални празненства са основните теми на неговите видеоклипове. „Нашата култура е като древна река, която тече в нас от далечните времена до днес“, казва Сидар. Мечтата му е да направи документален филм и да създаде музей на шерпската народна култура. Все повече млади китайци обединяват усилията си за опазване на културното наследство благодарение на документалните филми и телевизионни предавания в Китай като „Господари в Забранения град“ и „Национално съкровище“. Когато Джу Сяокун, консерватор на древна калиграфия и живопис постъпва на работа в музея Шанси преди седем години, има само трима-четирима колеги. Сега екипът е нараснал до около 30 души, а членовете му са родени предимно след 1990 г. По стените в студиото висят разнообразни четки, ножове лежат в чекмеджетата, а различни материали са препълнили етажерките. На работната му маса лежи повредено калиграфско произведение с петна и пукнатини, датиращо от династията Цин (1644 - 1911), което Джу възстановява. Той изстъргва петната с нож и залепва тънки бели ленти на гърба на хартията върху увредените места. „Понякога са необходими дни само за да се отвори свитъкът с помощта на пинсети, защото древните китайци са използвали крехки материали“, обяснява Джу. „Младите хора са много енергични, но им липсва опит, когато става дума за реставрация на ценни артефакти“, споделя Гуо Джийон, заместник-директор на отдела за опазване и изследване на културни артефакти на музея. „Но техните умения могат да бъдат значително подобрени чрез обучение от опитни реставратори.“ През последните седем години Джу е възстановил самостоятелно над 100 древни картини и калиграфски произведения. „Всичките ми усилия си заслужават, когато видя възстановените артефакти и одобрението на посетителите на музея“, казва той.