През 1979 г. при разкопките на обект от времето на династия Хан (206 г. пр. н. г. - 220 г. сл. н. е.) край Лайси, провинция Шандун, е намерена кукла, висока 193 см, направена от 13 съединени части. Тя можела да стои права, да седи или да коленичи. Откритието показва на учените, че ролята на куклите по това време се изместила от погребален предмет към средство за забавление и това предвещава зараждането на кукленото изкуство. Класическото съчинение „Тон диен“ (Записки на закони и правила), написано от Ду Йоу от династията Тан (618 - 907), съдържа следния пасаж: „В последните години на династията Хан куклите започват да се използват за забавления или по време на важни събития. По-рано те са използвани само при погребения“. Всъщност най-ранната форма на куклен театър се заражда по времето на династия Суей (581 - 618). С кукли се изпълнявали дори сцени от традиционната опера. По време на династията Тан кукленото изкуство продължава да се разраства. Стенописите от най-процъфтяващия период на династията, съхранявани в пещера № 31 на пещерите Могао, провинция Гансу, показват, че вече са се появили различни категории кукли, включително кукли-ръкавици, марионетки на конци и кукли с пръти. Кукленото шоу достига своя разцвет по време на династиите Сун и Юен (960 - 1271). През периода на династия Сун трупите за куклени представления се размножават и предлагат представления на различни теми. При династия Юен куклите вече могат да бъдат ловко управлявани, за да възпроизведат гамата от различни човешки емоции - щастие, мъка, радост и др. В периода от династия Мин (1368 - 1644) до династия Цин (1636 - 1912) разнообразни школи за куклени представления се разпространяват из цялата страна и се появяват собствени местни стилове. Такова е например шоуто на марионетките в Цюенджоу, провинция Фудзиен. Куклите са изящно изработени и водени с много умение. Една фигура на кукла може да се управлява с двадесет до тридесет струни. По време на династията Цин преобладават куклите ръкавици, а пекинското куклено представление се играе в императорския двор като специална форма на пекинска опера. Традиционните кукли имат крайници и глави, направени от камфорово дърво, което мирише приятно и е лъскаво, особено след полиране. За цялостната изработка на куклите били необходими дузина стъпки, включително избор на подходящ материал, груба или фина резба, полиране, покритие с глина, нанасяне на пудра, гримиране на лицето и нанасяне на лак. Кукли на прът Спектакълът с този вид кукли включва местни характеристики на региона, умения за водене на куклите, проектиране на фигури и специално сценично изкуство. Това е най-популярното от всички различни разновидности куклени представления. Кукленият прът може да е голям, среден и малък, в съответствие със стила на изпълнение и фигурния дизайн. Малките кукли с дължина около 40 сантиметра, известни още като изящни, са изискани, прецизни в движенията и изпълняват и цивилни, и военни роли. Големите кукли са дълги 1,4 метра, тежат пет килограма, могат да се обличат, да палят огън, да се покланят до земята, да въртят меч и други. Куклите като статуетки, подобни на човешко същество, често се представят заедно с „човешки кукли“, играни от деца, в опит да се постигне артистичен ефект на „смесване на фалшивото с истинското“ и „лъжливо и истинско“. Всички кукли се управляват от „основен прът“, свързан с главата, и два „пръта за ръцете“. Всички кукли са проектирани така, че да могат да се движат очите и устните. Марионетки ръкавици Този вид представления са най-разпространени в Цюенджоу, провинция Фудзиен. Куклата е с дължина обикновено около 30 сантиметра, състои се от глава, торс и дрехи. Изработена е от камфорово дърво с монтирани зъбни колела за контрол на движението на очите и устата. Показалецът на изпълнителя се използва за водене на главата, средният пръст и палецът управляват двете ръце. Кукленото представление с ръкавици се характеризира с различни движения, както прецизни, така и пъргави, включително движения, които изискват превъзходни умения, като разгъване на ветрило, преобличане, изпълнение на танц с меч, бой с оръжие и др. Марионетки на конци Тези марионетки се състоят от глава, туловище, крайници и водещи струни с дължина около шестдесет сантиметра. Главата е издълбана от камфорово дърво, китайска липа или върба, като отново има зъбни колела, контролиращи изражението на лицето. Ръцете са два вида: военен тип и цивилен тип - първите държат копия и тояги, а вторите размахват ветрила или вдигат чаши с вино. Кукленото представление с желязна тел, което е разпространено в западната част на провинция Фудзиен и Източен Гуандун, се оформя в последните дни на династия Цин и е особено популярно в този период. Най-отличителната му черта е, че създава така наречения театър на сенките. Кукловодите управляват куклата в прозрачна рамка и използват желязна тел, за да извършат всяко движение, а публиката наблюдава сенките на куклите. Основният движещ се прът се нарича железен клон. Куклата е с дължина от метър до метър и половина, изработена от дърво пауловния, с хартиени ръце и дървени крака. Главата е изработена от червена глина, която след изпичане се намазва с водоустойчива боя. Прилагат се различни видове грим на лицето, показващи индивидуалност и характер.