150 китайски студенти се обучават в НМА „Професор Панчо Владигеров“

Имам голям късмет с моите китайски курсисти, които са много симпатични, талантливи и изпълнителни, споделя преподавателката по класическо пеене в НМА „Професор Панчо Владигеров“ д-р Нона Кръстникова

Националната музикалната академия „Професор Панчо Владигеров“, която миналата година стана столетница, е сред българските академии, с които имаме голямо основание да се гордеем. Качеството на обучителния процес в НМА е изключително високо. То е оценено не само от българските студенти, които следват там. Академията е на първо място и с най-високи резултати в сравнение с всички други университети, където се преподават в същите дисциплини. НМА е водеща и на Балканите във висшето музикално образование. Широкопрофилното обучение, което тя предлага, предполага всеобхватно натрупване на знания. А преподавателите в академията са утвърдени специалисти и професионалисти. Заради международната слава на НМА „Професор Панчо Владигеров“ в нея открай време се обучават не само наши, но и много чуждестранни студенти. В нейните аудитории и зали са се учили и развивали като певци и инструменталисти и са специализирали в музикалното образование младежи от над десетина страни. Особено голям интерес към обучението в академията има в Китай. Знаменателен е фактът, че от общо над 200 китайски студенти, които в момента получават образованието си в български висши учебни заведения, над 150 са в НМА „Проф. Панчо Владигеров“. Преподавателите в НМА „Професор Панчо Владигеров“ са достойна част от българската и международната музикална сцена и музикалното образование, които с уменията, ерудицията и опита си възпитават младите музиканти в духовност, усърден труд и любов към изкуството и културата. Сред тях е и главният асистент в академията доктор Нона Кръстникова, подготвяща китайски студенти по класическо пеене за бъдещата им певческа кариера. Тя е известна с участията си като сопрано в оперни постановки в Бургаската опера, където е солист. Пее и на други места в страната. Също има и камерно „Дуо колаж“ с пианистката в академията Мария Русева, с която изнасят много самостоятелни рецитали в София и на софийски музикални фестивали. В оперното пеене сопраното Нона Кръстникова е известна с ролите на Мими от „Бохеми“, Тоска, а също и Бътерфлай, графинята от „Сватбата на Фигаро“ и други. Тя гастролира на сцената над 15 години, а като преподавател по класическо пеене работи от 8 години, като успешно съчетава изявите си като певица с преподавателската си дейност в НМА. Интересът на Нона Кръстникова към музикалното преподаване не е случаен, а семейна традиция. Нейната майка проф. Мила Дюлгерова от дълги години е декан на Вокалния факултет в НМА, а сега д-р Кръстникова е главен асистент в същата катедра и работят заедно в обучението на студентите по класическо пеене. „Още от студентските години преподаването ме влечеше, все ми се искаше да помагам на студентите от началните курсове. Бих казала също, че преподаването ми помага в развитието на професията като оперна певеца, защото откривам много неща чрез студентите. В днешно време заради COVID-19 епидемията и използването на онлайн обучението могат да се вземат и съчетават много неща“, споделя Нона Кръстникова. „Много съм щастлива, че имам възможността да работя с китайски студенти. Те започнаха да идват преди около може би 7 - 8 години. Първоначално по един-двама, а сега са много повече. В подготвителния клас вече имаме може би над 40 души. Те ще кандидатстват за бакалавър и за магистратура, а над 30 от тях имат за цел да получат докторантура. Изпитите за докторантура ще бъдат трудни. Първо ще има изпит за владеене на български език. За езиковата подготовка на кандидатите им помагаме със специален курс в НМА. Същевременно те трябва да положат много труден теоретичен изпит, както и изпит по пеене. Всички те идват при нас с голямо желание, отговорност и готовност да учат“, разказва преподавателката Нона Кръстникова. Д-р Кръстникова посочва, че когато е започнала да преподава на китайски младежи и девойки, е осъзнала, че хората от тази нация са много разнообразни. „Ние знаем, че те са много работливи, много изпълнителни, знаем, че някои са много сдържани и не изявяват своите емоции. Но когато се отпуснат и открият душите си, виждаме, че те са като всички нас. Някои са по емоционални, някои са по-затворени, а други са по-отворени. Аз имам голям късмет с моите китайски студенти. Всички са много симпатични по свой начин, всички са много талантливи и изпълнителни. Всички идват при нас с голяма концентрация и се стремят да използват възможността да запомнят това, което им се казва. За тях е характерно, че не умуват дали това, което им казва преподавателят, е добро или не. Те просто веднага го изпълняват, а това много скъсява процеса на обучението и същевременно им помага по-бързо да се развиват.“ Сред студентите, с които Нона Кръстникова с удоволствие и успех се занимава, е Ма Байсюе. В края на миналата година Ма Байсюе дебютира с ролята на Адина, селското момиче от операта буфо „Еликсир на любовта“. Ма Байсюе в момента е в Китай. В тази постановка имаше и други китайци в главни роли, сред които един прекрасен треньор и един баритон. „Така китайски студенти имаха възможност да се изявят в спектакъл с главна роля. Ма участва и в академичен конкурс, в който получи трета награда. Китайските студенти по класическо пеене имат възможност да участват в конкурси и да пеят на концерти с оркестри, т. е. възможности за богата дейност. Те са много доволни и от тях информацията за НМА „Професор Панчо Владигеров“ се разпространява в китайските музикални среди, а това води до все повече и повече кандидати от Китай за обучение в нашата академия. Единствената трудност е, че те трябва да учат български, което за тях не лесно. Голяма част от кандидатите говорят италиански, но българският за тях е труден. Както казах, китайските студенти са най-различни, като всички нас. Те са много, много изпълнителни. Имат хубави гласове и „хубави гърла“, както се казва професионално. Гласовете им са подходящи за оперно пеене. Всякакви гласове имат. Те са много даровити създания! Изпитвам голямо удоволствие с тях. С някои работя на български, с други на италиански. Или пък им написвам на лист какво точно трябва да правят. Оперната музика, като западна музика, им е малко далечна. Някои арии, като тези в стил барок, за тях са трудни и не се възприема лесно. Но например ариите от Моцарт лесно ги разбират и се справят добре с тях.“ Китайските студенти много добре пеят и български песни, които са включени в задължителната им програма. Например „Девойче“, „Момина песен“ от Добри Христов и други. Имах удоволствието да присъствам на разпяването на няколко китайски студенти и да чуя великолепните им приятни гласове. С голямо умение, педагогически такт и непосредственост в общуването с тях се занимава д-р Кръстникова. Където на студентите не им достигаше българският език за обясненията, преподавателката им обясняваше на италиански, който е задължителен за занимаващите се с оперно пеене. Младата бъдеща оперна певица Джан Джия с мощен и вече добре школуван глас е студентка трети курс по оперно пеене и е от четири години в България. Другите двама студенти бяха от подготвителния клас и са в България едва от няколко месеца. Те идват от Италия и ще кандидатстват за докторантура. Това са баритонът Я Кай и сопраното Чен Чуаниуе. Преди да започне разпяването им под ръководството на д-р Кръстникова, студентите разгледаха с интерес седмичника „Китай днес“ и се зачетоха в страницата с информация на китайски език. Зададох им въпрос защо са дошли в София да учат и тримата отговориха, че искат да учат в България, защото тук имат добра възможност да получат докторантура. Освен това китайските млади хора с музикален талант искат да се школуват в нов тип музикална школа, което е една нова за тях култура. Чен е учила известно време в Италия и все още не е напреднала с българския, защото е в София едва от няколко месеца. Изразява се на италиански език и се надява скоро да може да прави това и на български. Споделя, че организацията за обучение на български език на чуждестранните студенти в академията е много добра. Има по три часа седмично, докато в Италия е учила език само един час седмично. А обучението по пеене е подобно на това в Италия, смята Чен Чуаниуе. Ли Айкай пък отбелязва, че в България животът е по-лесен и лек, не е много объркващ, както в някои други страни, които той познава. Студентът смята, че уроците по пеене в НМА са пълноценни и му доставят голямо удоволствие. Радва се, че в София ще може да гледа хубави оперни представления и вече е посетил и много е харесал спектакъла на „Травиата“ в Софийската опера. „Избрах България, защото тук се учи много добре оперно пеене“, споделя третокурсничката Джан Джия. Тя вече говори български език и се чувства добре в София, където има много приятели. Качеството на преподаването, добрите условия за живот и обучение и гостоприемността на НМА „Професор Панчо Владигеров“ към китайските студенти със сигурност и през следващите години ще привлекат още китайски младежи, които да учат пеене и музика в България. Любомир Михайлов

Още от броя
  • Традиционната култура блести на съвременните китайски сцени
    През последните години популярността на сценичните продукции, базирани на традиционната китайска култура, набира скорост както в страната, така и в чужбина. Танцовата драма със заглавието „Поетичен танц: Пътуването на една легендарна пейзажна картина“, която представя традиционни китайски костюми, с...
  • Новите качествени производствени сили зависят от развитието на технологиите и иновациите
    Нови качествени производителни сили. Това е една от новите ключови формулировка, която се появи след ежегодните сесии на Националния комитет на Китайския народен политически консултативен съвет (НК на КНПКС) и на Общокитайското събрание на народните представители (ОСНП). От тези нови производителни...
  • Китай е създал най-голямата система за онлайн докладване на заразни болести в света
    На пресконференцията на втората сесия на 14-ото ОСНП началникът на Националното бюро за контрол и превенция на заболяванията Уан Хъшън обясни, че Китай използва успешно най-новите научни и технологични постижения и информационни технологии, за да подобри научността и точността на превенцията и контр...
  • Два града илюстрират жизнеността на китайските пазари на едро
    Бизнес дейностите на пазарите за търговия на едро в Китай, показател за икономическите тенденции, се върнаха към предишните си оживени нива, възвестявайки по-широкото икономическо възстановяване на страната. Известен като един от най-големите центрове за производство в света, Китай е дом на широк сп...
  • „Джей Пи Морган Чейс“: китайският пазар е „незаменим“ за бизнеса
    Неотдавна Дезире Уан, главен изпълнителен директор на JPMorgan Asset Management China, заяви в интервю за „Блумбърг“, че „Джей Пи Морган Чейс“ планира да продължи усилията си за наемане на служители в Китай, за да разшири своя бизнес за управление на активи във втората по големина икономика в света....
  • 2000-годишна бронзова лампа с формата на гъска сияе в музея на Шоуджоу
    Лампите от династия Хан (202 г. пр. н. е. - 220 г. сл. н. е.) се отличават с разнообразна гама от форми. Сред тях има такива с дизайн на феникс, стъпала на дива гъска и красиви шарки, включващи волове и овце. Един забележителен пример е „Изрисуваната бронзова лампа във формата на гъска, носеща риба“...
  • КМГ организира мероприятието „Писма в облаците: историята ми с Китай“
    По случай 75-годишния юбилей от основаването на Китайската народна република международният канал по китайски език на Китайската медийна група организира мероприятието „Писма в облаците: историята ми с Китай“ в рамките на целия свят, което ще продължи до края на август тази година. По време на мероп...