Китай е направил 1127 филмови копродукции от 1979 г. насам

Китайската корпорация за филмови копродукции (CFCC) обяви на тазгодишното издание на Пекинския кинофестивал, че броят на съвместно продуцираните филми с компании извън континентален Китай от 1979 г. насам е надвишил 1100. Общият брой на филмовите копродукции в периода 1979 до 2019 г. е 1127, повечето от които създадени с Хонконг, Макао и Тайван. Едва 266 са копродукциите с компании от други държави и региони през изминалите четири десетилетия. Преди 2000 г. броят на копродукциите е изключително малък, през следващите 19 години обаче китайско-чуждестранните завършени и излъчени филми са 244. От тях 49 са натрупали повече от 100 милиона юана в боксофиса на континентален Китай. Лиу Чун, генерален мениджър на CFCC, споделя, че от началото на 2020 г. са осъществени 30 копродукции, повечето от които с хонконгски компании. Броят е сравнително по-нисък спрямо предишни години, което се дължи на епидемията от COVID-19. Китай в момента има подписани споразумения за копродуциране с 22 държави, сред които Великобритания, Франция, Русия, Нова Зеландия, Япония и Индия. Лиу казва още по време на участието си в тематичен форум, проведен в рамките на фестивалната програма, че китайските филми се намират в етап на самоусъвършенстване и промяна, за което се изисква по-задълбочено сътрудничество с чужбина. Всеки местен кинотворец трябва да развива тази идея. Форумът бе проведен с идеята да се направи преглед на опита в копродуцирането между Китай и други страни и да се изследва комбинацията от локализация и интернационализация, международното сътрудничество и координацията, както и други въпроси в процеса на филмовата индустриализация. Говорейки за конкретните методи, президентът на „Уорнър Брос“ за Китай Джилиан Джао отбеляза, че най-добрият начин да се подобри филмовата индустрия в Китай е да се използват ресурсите на партньорите. „Що се отнася до продуцирането, можем да установим механизъм за копродукции с Холивуд, който да разполага с добре развита тематична индустрия, разказвачески техники, производство и други процеси, доказали своята ефективност през последните 100 години“. Според нея чрез сътрудничеството с Холивуд могат да се намерят преки пътища и да се научи много, но трябва да се локализират, за да се установи механизъм с китайска характеристика. За копродукциите е често трудно да намерят баланса между локализацията и интернационализацията. Как да се преодолеят културните различния и да се оптимизира споделеният растеж между местния и международните пазари, бе водеща тема на форума. В тази връзка финският режисьор Рени Харлин подчерта, че холивудските филми като цяло обръщат специално внимание на глобалния маркетинг. Създаването на универсални символи и теми, които са масово приети, са важни фактори за определяне на потенциала на филма. Китайски експерт обаче заяви, че местните кинотворци трябва да работят повече за удовлетворяване на местната публика. „Ние сме вторият най-голям филмов пазар в света. Трябва да забавим крачка и да си свършим нашите неща добре. Винаги можем да работим с чуждестранни компании, но трябва да гарантираме, че нашата публика ще хареса филма. Трябва да се уверим, че нашата основа е стабилна, преди да се представим пред света“. Въпреки че снимането на филми по време на епидемията бе невъзможно, кинотворците по цял свят се опитват активно да намерят нови форми на творене и начини за работа. Японският режисьор Шунджи Иваи разкри, че е завършил филма си The 12 Day Tale of the Monster that Died in 8, използвайки дистанционно снимане и мобилна фотография по време на пандемията през май. „Когато приключи епидемичната ситуация, със сигурност ще се върна в Китай да видя старите и новите си приятели“, споделя той.